Inscriere cercetatori

Premii Ad Astra

premii Ad Astra

Asociația Ad Astra a anunțat câștigătorii Premiilor Ad Astra 2022: http://premii.ad-astra.ro/. Proiectul și-a propus identificarea și popularizarea modelelor de succes, a rezultatelor excepționale ale cercetătorilor români din țară și din afara ei.

Asociatia Ad Astra a cercetatorilor romani lanseaza BAZA DE DATE A CERCETATORILOR ROMANI DIN DIASPORA. Scopul acestei baze de date este aceea de a stimula colaborarea dintre cercetatorii romani de peste hotare dar si cu cercetatorii din Romania. Cercetatorii care doresc sa fie nominalizati in aceasta baza de date sunt rugati sa trimita un email la cristian.presura@gmail.com

Ioan Sebeºan

Avatar

Universitatea Politehnica din Bucureşti, Bucureşti, .

E-mail: trimite un mesaj.

Pagina web a instituţiei: http://www.mrcf.pub.ro
Pagina web personala: https://www.ad-astra.ro/ioan.sebesan

Nascut(a) in: 1947

Interese: material rulant de cale feratã, dinamica vehiculelor feroviare

flag Detalii:
carierã în învãţãmântul superior şi cercetare ştiinţificã. De mai bine de treizeci de ani sunt cadru didactic în învãţãmântul superior - Facultatea Transporturi. Am ocupat în cadrul Catedrei Material Rulant de Cale Feratã, prin concursuri, toate funcţiile didactice, de la asistent universitar pânã la cea de profesor universitar, pe care o deţin din 1992.

Doctoratul l-am susţinut la Institutul Politehnic "Traian Vuia" din Timişoara, coordonatorul ştiinţific al tezei fiind prof. emerit ing. Ioan Zãgãnescu, cel care a pus bazele învãţãmântului în domeniul materialului rulant în România.

În teza de doctorat am tratat probleme originale legate de fenomenul de stick-slip la locomotive. Fiind o noutate pe plan mondial, studiile privitoare la fenomenul de stick-slip cuprinse în teza mea de doctorat, au fost apreciate şi recenzate în buletinele informative ale Uniunii Internaţionale a Cãilor Ferate din Paris, ale Academiei de ştiinţe din Moscova şi în publicaţii de mare renume pentru dezvoltarea ştiinţei.

Din anul 1990 şi pânã în prezent deţin funcţia de şef al Catedrei de Material Rulant de Cale Feratã din Facultatea de Transporturi şi sunt membru al Biroului Consiliului Profesoral.
Din acelaşi an 1990, fac parte din Senatul Universitãţii "Politehnica" din Bucureşti.
În anul 1994 am fost învestit cu titlul de Conducãtor de Doctorat în domeniul Transporturi.

În cadrul carierei didactice, am fost titular de curs la majoritatea disciplinelor cu caracter mecanic predate în cadrul Catedrei Material Rulant de Cale Feratã. Dintre acestea ţin sã menţionez "Dinamica vehiculelor de cale feratã" - disciplinã fundamentalã a specializãrii de material rulant de cale feratã, spre care m-am orientat cu precãdere şi pe care am dezvoltat-o personal.

Am creat noi discipline universitare pentru studenţii din anii terminali - "Cercetare experimentalã a vehiculelor de cale feratã", "Tehnica marilor viteze" şi "Fenomene de contact", iar pentru studenţii masteranzi - "Siguranţa ghidãrii vehiculelor", "Calitatea mersului la vehiculele feroviare", "Fenomene de contact specifice marilor viteze", "Teoria sistemelor elastice la vehiculele feroviare", "Tribologia suprafeţelor de contact vehicul - cale", "Dinamica longitudinalã a trenurilor", "Sistemul de transport ghidat neconvenţional", "Calea de rulare şi fenomene de interacţiune".

În prezent, în cadrul studiilor de licenţã, sunt titular de curs la urmãtoarele discipline: "Dinamica vehiculelor de cale feratã", "Structuri portante ale vehiculelor de cale feratã", "Fenomene de contact", iar la programele de master - "Siguranţa ghidãrii şi calitatea mersului la mari viteze", "Fenomene de contact specifice marilor viteze", "Teoria sistemelor elastice la vehiculele feroviare", "Tribologia suprafeţelor de contact vehicul - cale", "Dinamica longitudinalã a trenurilor", "Sistemul de transport ghidat neconvenţional", "Calea de rulare şi fenomene de interacţiune".

Pentru a rãspunde cerinţelor societãţii moderne, într-o continuã evoluţie, am urmãrit permanent dezvoltarea diciplinelor predate astfel încât absolvenţii specializãrii "Vehicule pentru transport feroviar" şi ai programelor de master sã se integreze pe piaţa muncii.

În cadrul disciplinelor mai sus menţionate, am dezvoltat laboratoarele catedrei şi am creat altele noi, performante, pentru studiul experimental al dinamicii şi al structurilor portante ale vehiculelor de cale feratã, pe care le-am dotat cu standuri concepute şi proiectate personal:
- stand pentru studiul funcţionabilitãţii suspensiilor pneumatice la vehiculele de metrou;
- stand pentru studiul fenomenului de stick-slip;
- stand pentru încercarea structurilor portante la vagoane şi locomotive;
- stand pentru încercãri tensometrice a boghiurilor vehiculelor de cale feratã;
- stand pentru determinarea eforturilor în regim dinamic în sistemul de antrenare al vehiculelor motoare;
- stand pentru determinarea solicitãrilor în şasiul vagoanelor de marfã;
- stand pentru determinarea eforturilor în cadrul de boghiu;
- stand dinamometric pentru testarea amortizoarelor hidraulice ale vehiculelor feroviare;
- stand pentru testarea arcurilor elicoidale şi în foi utilizate la vehiculele feroviare;
- stand pentru mãsurarea torsionãrii;
- profilograf de tip mecanic;
- dispozitiv mecanic pentru mãsurarea cotelor convenţionale la roţi şi şine;

Am pus bazele a trei programe de studii de masterat: "Vehicule feroviare pentru mari viteze"- master de aprofindare, "Fenomene de interacţiune vehicul-cale de rulare" - master interdisciplinar şi "Ingineria mediului şi managementul calitãţii în domeniul feroviar" - master complementar, la care sunt coordonator program.

În calitate de conducãtor de doctorat, din anul 1994 pânã în prezent, am coordonat elaborarea şi finalizarea a 13 teze de doctorat. În prezent mã ocup de îndrumarea a 19 doctoranzi în stagiu.

În ultimii trei ani au fost susţinute 5 teze de doctorat, finalizate sub conducerea mea ştiinţificã: Contribuţii la studiul vibraţiilor vehiculelor feroviare motoare de mari viteze, Cercetãri privind dinamica longitudinalã a trenurilor, Contribuţii la siguranţa ghidãrii vehiculelor de cale feratã la mari viteze, Influenţa elasticitãţilor structurilor portante ale vehiculelor de cale feratã asupra siguranţei ghidãrii, Contribuţii la îmbunãtãţirea performanţelor dinamice ale vehiculelor feroviare.

Am elaborat un numãr de 11 manuale şi cãrţi universitare care constituie o bazã de studiu pentru studenţii din anii terminali ai programului de licenţã, pentru masteranzi cât şi pentru studiile de doctorat şi postdoctorat.

Din acestea se evidenţiazã cele editate la prestigioasa Editurã Tehnicã respectiv: "Proiectarea suspensiilor pentru vehicule pe şinã"-1993, "Dinamica vehiculelor de cale feratã"-1995, şi sub acelaşi titlu în 1996, ediţia a doua completã şi revizuitã. Aceste cãrţi reprezintã noutãţi pe plan mondial, ele gãsindu-se în bibliotecile cele mai importante din lume.

Sunt autorul a peste 100 de articole ştiinţifice publicate în reviste naţionale şi internaţionale sau în volumele unor manifestãri ştiinţifice de prestigiu. De asemenea, cu ocazia studiile dezvoltate în cadrul contractelor de cercetare, am elaborat mai mult de 40 de lucrãri ştiinţifice, lucrãri ce au fost fie prezentate în cadrul unor mese rotunde cu specialişti din domeniul materialului rulant.

Printre lucrãrile publicate în revistele de specialitate din ţarã şi strãinãtate se evidenţiazã publicaţiile academice de prestigiu internaţional ca reviste ale Academiei Franceze, Academiei Ruse şi publicaţiile unor universitãţi strãine ca Universitãţi din Lincei (Roma) Trieste, Budapesta.

În cadrul unor schimburi de informaţii internaţionale menţionez activitatea pe care am desfãşurat-o la Universitatea din Tokio, Departamentul de Inginerie Mecanicã în 1994 unde am susţinut conferinţe ce au avut ca temã fenomene de contact roatã - şinã şi siguranţa contra deraierii vehiculelor de cale feratã.

Cu ocazia colaborãrii cu Universitatea Carnegie din Pittsburg am susţinut o conferinţã în care obiectul prelegerii l-a constituit vehiculele de mare vitezã.

În 2008 am fost invitat la Chişinãu pentru a ţine a cursuri legate de transportul combinat de cale feratã şi linii de mare vitezã.
Pe lângã activitatea academicã în învãţãmântul superior se include şi activitatea tehnicã desfãşuratã în cadrul Ministerului Transporturi ca membru în diverse consilii de administraţie şi tehnico-economice. Totodatã am fãcut parte din comitetul pentru Mari Viteze al Ministerului Transporturilor, unde am contribuit la realizarea strategiei de dezvoltare a transportului pe calea feratã.

În perioada 1993-1997 am fãcut parte din Consiliul de Administraţie al METROREX Bucureşti şi din Consiliul de Administraţie al Institutului de Cercetãri şi Proiectãri în Transporturi, unde am rezolvat personal o serie de probleme tehnice legate de construcţia ramelor de metrou.

Ca membru în Comitetul pentru Mari Viteze al Ministerului Transporturilor şi ca membru al Comitetului de Transport Integrat am iniţiat cercetãri privind siguranţa ghidãrii vehiculelor de cale feratã, precum şi cercetãri legate de contactul roatã - şinã.

În anul 1996 am fost membru al Comisiei Române la tratativele de la Ankara pentru deschiderea liniei maritime Constanţa-Samsun şi am soluţionat o serie de probleme tehnice legate de transportul vehiculelor de cale feratã pe ferry-boat.

Activitatea tehnico-ştiinţificã s-a manifestat şi în cadrul lucrãrilor efectuate pe bazã de contract. Se evidenţiazã în acest sens cercetãrile de mare importanţã asupra fenomenelor de interacţiune vehicul - cale de rulare la mari viteze, în cadrul a şase granturi, dintre care patru ale Academiei Române (în perioada 1995-2002).

Contribuţia personalã la dezvoltarea ştiinţei se remarcã prin studiile referitoare la:
- fenomenul de stick-slip care se produce la vehiculele motoare;
- analiza şi sinteza profilurilor de rulare;
- siguranţa ghidãrii la vehiculele feroviare;
- interacţiunea roatã-şinã şi evoluţia fenomenelor dinamice de contact la mari viteze;
- oscilaţiile vehiculelor, calitatea mersului şi optimizarea suspensiilor;
- frânarea trenurilor;
- transportul combinat pe calea feratã;
- circulaţia peste traversãri cu dublã joncţiune a vagoanelor cu roţi mici.

La solicitarea Institutului de Meteorologie am proiectat pentru Aeroportul Bãneasa un dispozitiv pentru medierea direcţiei vântului, dispozitiv care a intrat în dotarea acestui aeroport. Problemele ştiinţifice care au stat la baza realizãrii acestui aparat s-au concretizat într-un important articol ce a fost publicat în revista Academiei Române.
Mi-am adus aportul la crearea şi dezvoltarea unei şcoli romãneşti de material rulant de cale feratã, prin formarea cadrelor didactice universitare care îşi desfãşoarã activitatea în Catedra Material Rulant de Cale Feratã. În prezent, specializarea "Vehicule pentru transport feroviar" este cunoscutã pe plan naţional şi internaţional ca urmare a participãrii membrilor catedrei la simpozioane, conferinţe şi congrese de renume. În cadrul acestor acţiuni s-au fãcut remarcaţi prin studiile şi lucrãrile prezentate, de un înalt nivel ştiinţific.

Am contribuit personal la cunoaşterea înaltului nivel ştiinţific al şcolii româneşti de material rulant de cale feratã pe plan internaţional, prin colaborãrile avute de-a lungul timpului cu universitãţi de prestigiu din întreaga lume: Universitatea Carnegie din Pittsburg, Brooklin University din New York, Institutul Politehnic din Honk Kong, Technical University of Budapest - Ungaria, Universitatea din Triste - Italia, University of Rouses - Bulgaria, Highway University - Ucraina, Warsaw University of Technology - Polonia, University of Zagreb - Croaţia, University of ®ilina - Slovacia, Higher School of Transport in Sofia - Bulgaria, National Technical University of Athens - Grecia, Universitatea Patras - Grecia, Universitatea din Roma - Italia, Universitatea din Lincei - Italia, İstanbul Technical University - Turcia.

În ultimii ani am avut iniţiativa în ceea ce priveşte crearea şi consolidarea unei echipe de cercetare formatã din cadrele didactice ale catedrei Material Rulant de Cale Feratã. Succesul acestei acţiuni se reflectã în contractele de cercetare câştigate prin competiţie în ultimii cinci ani.
În activitatea de cercetare am acordat prioritate atragerii de tineri specialişti (doctoranzi şi masteranzi) din domeniul materialului rulant de cale feratã, dar şi a studenţilor din anii terminali, orientându-le activitatea spre cercetarea ştiinţificã.

flag Details:
Even since high school I have taken a special interest towards the fundamental sciences like mathematics and physics. During 1962-1965 I was an Olympic at those. As a student, I have elaborated 7 works regarding typical issues of rolling stock and presented them in scientific reunions. I had the opportunity to meet some of the brilliant professors that the Romanian education system offered those years - professor dr. docent Radu Bãdescu and professor dr. docent eng. Nicolae Manolescu.
After graduating Magna cum Laudae in 1970 I have focused my goals to the university and research career. Since over three decades I am a member of the professoriate at the Faculty of Transports. I have passed through all professional degrees - from assistant professor to professor.
My doctor's degree exam took place at the Traian Vuia Polytechnic Institute of Timişoara. In my doctoral thesis - The influence of the stick-slip phenomena over the traction characteristics of a diesel-electric locomotive with AC transmission - I have presented some original aspects of the stick-slip phenomena occurring on locomotives.
As a new approach worldwide, my studies were appreciated and quoted in various informative bulletins of the UIC (International Union of Railways), Science Academy of Moscow and other prestigious publications.
In 1990 I became head of the Railway Engineering Chair in the Faculty of Transports and member of the Bureau of the Professorial Council. Also, since 1990 I am a member of the Senate of the Polytechnic University of Bucharest.
In 1994 I was invested as Doctor's degree coordinator, in Transports domain.
During the years, I was the course holder for many mechanics-based disciplines, such as: Dynamics of the railway vehicles - the core of the rolling stock engineering, Structures of the Railway Vehicles, Experimental Research of the Railway Vehicles and Special Installations on Railway Vehicles.
I have also created new courses for senior and master students: High Speed Techniques, Contact Phenomena, The Safe Guiding of the railway vehicles and Quality of running on railway vehicles.
According to the previously presented disciplines, I have brought my personal contribution in developing the Chair's laboratories, replacing the old ones with state-of-the art new technologies for experimental studies. Here are some stands that I have designed personally for:
- experimental study of the functionality of air suspensions for subway trains;
- study of the stick-slip phenomena;
- testing the chassis and bogies for locomotives and carriages;
- testing the stresses occurring in bogies for passenger cars;
- testing the dynamic loads occurring in the axle drive system of traction vehicle;
- testing the stresses occurring in a freight truck chassis;
- testing the stresses occurring in a bogie frame;
- dynamic testing of the shock absorbers used on railway vehicles;
- testing the helical and leaf springs used on railway vehicles;
- measuring the torsion;
- mechanical profile recorder;
- mechanical device for measuring the conventional dimensions for wheels and rails.
For the computer laboratory I have elaborated a series of software applications useful for both - teaching and research activities.
I wrote over 130 scientific works published by prestigious national and international science magazines or books of science events. In addition, through contract research I have elaborated over 30 works, which were presented in various symposiums or round tables gathering railway professionals. Among the works published in domestic and foreign magazines, it is important to mention those quoted in papers issued by French Academy, Russian Academy, University of Rome, University of Trieste and University of Budapest.

From the 10 manuals and academic books, there are two published by Romania's prestigious scientific publisher - Editura Tehnica: Designing the suspension for the Railway Vehicles (1993) and Dynamics of the Railway Vehicles (1995 - first issue and 1996 - second issue, completed and revised). Those two books were considered as world premiere at that time. Therefore, they can be found in some of the world's important libraries.
During some international exchange programs, in 1994 I have been invited at the University of Tokyo, where I have performed a series of lectures about basic issues concerning the wheel/rail contact phenomena and the safety against derailing of the railway vehicles.
In another international collaboration - with Carnegie-Mellon University of Pittsburgh Pennsylvania - I have lectured about high-speed railway vehicles.
In 2008 I was invited to Chisinau to lecture about the combined railway transport and high-speed lines.
In addition to the academic activity, I have also participated in various committees and Boards at the Ministry of Transports.
During 1993-1997 I was a member of the Board at METROREX (Bucharest Subway) and at the Institute of Research and Design in Transports, where I have solved a series of issues concerning the design of subway trains.
As a member of the High-speed Committee and Integrated Transport Committee I have initiated a series of research programs concerning the safety against derailing as well as wheel/rail contact issues.
In 1996 I was a member of the Romanian delegation at the Ankara Talks concerning the opening of the Constanta-Samsun ferry-boat line.
Other activities include various contract researches among which, 6 of the most important were dealing with the wheel/rail interaction phenomena at high speeds. 4 of them were ordered by the Romanian Academy.
My personal contribution to world science consists in the following aspects: the stick-slip phenomena occurring on traction vehicles, the analysis and synthesis of the rolling profiles, the wheel/rail interaction and the evolution of dynamic contact phenomena at high-speeds, vibrations of the railway vehicles, quality of running and optimization of the suspension systems, train braking issues, combined railway transport and aspects of circulation of small-wheel carriages over double-junction crossings.
The National Meteorology Institute requested me to design a device to mediate the wind direction. Today, this device is in use at the Baneasa Airport. The scientific issues relate to this device were presented in an article published by the Romanian Academy.
Another personal contribution consists in creating and developing of the Romanian School of Rolling Stock Engineering, well known nation and worldwide. All the members of the Chair are graduates of this specialization.

Through my international collaborations I have promoted the image of the Romanian Rolling Stock Engineering School worldwide. Here are some of the most important contacts that I had during my career: Carnegie-Mellon University of Pittsburgh Pennsylvania, Brooklyn University of New York, Polytechnic Institute of Hong Kong, Technical University of Budapest, University of Trieste, University of Rouses - Bulgaria, Highway University- Ukraine, Warsaw University of Technology, University of Zagreb, University of ®ilina - Slovakia, Higher School of Transport in Sofia - Bulgaria, National Technical University of Athens, University of Patras - Greece, University Rome, University of Toronto, University of Lincei - Italy, İstanbul Technical University.