Inscriere cercetatori

Premii Ad Astra

premii Ad Astra

Asociația Ad Astra a anunțat câștigătorii Premiilor Ad Astra 2022: http://premii.ad-astra.ro/. Proiectul și-a propus identificarea și popularizarea modelelor de succes, a rezultatelor excepționale ale cercetătorilor români din țară și din afara ei.

Asociatia Ad Astra a cercetatorilor romani lanseaza BAZA DE DATE A CERCETATORILOR ROMANI DIN DIASPORA. Scopul acestei baze de date este aceea de a stimula colaborarea dintre cercetatorii romani de peste hotare dar si cu cercetatorii din Romania. Cercetatorii care doresc sa fie nominalizati in aceasta baza de date sunt rugati sa trimita un email la cristian.presura@gmail.com

Agentia Spatiala Europeana defineste prioritatile programului de explorare spatiala pentru 2015-2025. Oamenii de stiinta romani se numara printre participanti.

„Cosmic Vision” este programul strategic al Agentiei Spatiale Europene (ESA – http://www.esa.int) pentru investigarea spatiului cosmic in perioada 2015-2025. Energia „intunecata (dark)”, planetele gravitind in alte sisteme stelare si misterele Soarelui sunt subiectele stiintifice selectate de ESA pentru viitoarele misiuni spatiale. EUCLID este un proiect ce isi propune sa raspunda la intrebari-cheie privind procesele fizice fundamentale si formarea Universului, cu precadere natura materiei si energiei intunecate. Plato este destinat studierii in detaliu a sistemelor planetare din afara sistemului solar pentru descoperirea unor planete similare Pamintului. Solar Orbiter isi propune sa devina misiunea ce se va apropia la aproximativ 40 de milioane de kilometri de Soare (mai putin de un sfert din distanta Pamint-Soare). Obiectivul principal este de a transmite imagini si date despre regiuni ale Soarelui ramase invizibile pina in prezent. Cele trei misiuni spatiale au fost selectate in februarie 2010 din 52 de propuneri; doar doua dintre cele trei vor prinde insa viata si vor fi lansate in spatiu in perioada 2015-2025. O decizie finala va fi adoptata in 2011. „Selectarea celor trei misiuni spatiale reprezinta o continuare a angajamentului Europei pentru stiinta de inalta calitate; se demonstreaza astfel ca ESA si programul Cosmic Vision raspund in continuare intrebarilor fundamentale din stiintele spatiale” a declarat cu aceasta ocazie David Southwood, Directorul ESA pentru Stiinta si Explorare Robotizata. Oameni de stiinta romani, sub coordonarea dr. Lucia Popa de la Institutul de Stiinte Spatiale din Bucuresti, se numara printre colectivele participante la proiectul EUCLID. Cercetatorii romani fac parte din echipa asociata Spectroscopului de Infrarosu si isi propun sa foloseasca datele EUCLID pentru a investiga energia intunecata precum si pentru determinarea unor proprietati ale universului timpuriu, la scale intermediare si mici. Romania
a primit in 2007 statutul de Stat European Colaborator (ECS) al ESA, alaturindu-se Ungariei si Cehiei; un statut similar a primit in 2008 si Polonia. Romania desfasoara in prezent eforturi pentru a deveni membru cu drepturi depline al Agentiei Spatiale Europene.