Scopul nostru este sprijinirea şi promovarea cercetării ştiinţifice şi facilitarea comunicării între cercetătorii români din întreaga lume.
Ad Astra, asociatie a cercetatorilor romani, considera lansarea Registrului National al Expertilor in invatamantul superior si cercetare (RNE) ca fiind un pas important spre normalitate. Sunt binecunoscute disfunctionalitatile majore care au dominat in ultimii ani procesul de evaluare a proiectelor supuse spre finantare in cadrul programelor de cercetare ale Ministerului Educatiei si Cercetarii. Prin introducerea unor criterii obiective de eligibilitate si selectie a expertilor candidati la RNE se creeaza un cadru institutionalizat propice exprimarii valorilor reale din cercetarea stiintifica romaneasca.
Asociatia noastra atrage insa atentia asupra faptului ca forma actuala a RNE nu poate reprezenta forma sa finala din cauza unor erori de selectie cauzate, probabil, de volumul mare de candidaturi analizate intr-un timp relativ scurt. Din acest motiv, este nevoie stringenta de o analiza riguroasa a Registrului recent publicat, bazata exclusiv pe criteriile excelentei profesionale. De asemenea, fuzionarea acestui Registru cu liste utilizate anterior in evaluarile proiectelor de cercetare ale MEdC, sau orice alta forma de eludare a principiilor de calitate profesionala, ar reprezenta in fapt anularea efectelor pozitive pe care le poate genera RNE cit si compromiterea unei actiuni fundamental pozitiva.
Din acest motiv, cerem ca, in conformitate cu Art. 2 din Ordinul privind constituirea RNE, evaluarea proiectelor Programului Cercetare de Excelenta (CEEX 2005), cit si ale tuturor proiectelor din programele viitoare de cercetare, sa se faca exclusiv de catre experti prezenti in forma finala a RNE. Doar in acest mod vor fi create conditiile pentru finantarea proiectelor de cercetare de reala valoare stiintifica. Asociatia Ad Astra isi exprima in acest sens disponibilitatea de a sprijini actiunea de finalizare a RNE in vederea identificarii si selectionarii specialistilor romani inalt calificati.